Projekt - Uniwersyteckie Laboratoria
Strona poświęcona informacjom o projekcie FERS.01.05-IP.08-0129_23-002-01 „Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD”
HARMONOGRAM WSPARCIA I PODSTAWOWE INFORMACJE O PROJEKCIE
Rozpoczęcie wsparcia uczestników i uczestniczek projektu ULWiD spośród kadry dydaktycznej - realizacja "Laboratoriów akademickich"
Obszar I - Kompetencje z zakresu innowacyjnej dydaktyki
1. 22.04.2025, godz. 15.00 – 20.00, Grywalizacja – narzędzie do aktywizacji, motywacji i weryfikacji osiągnięć studentów – dr Anna Irasiak, prof. UJD
2. 25.04.2025, godz. 15.00 – 20.00, „Rozpoznanie – Radość pozostawiania śladu” – zajęcia pobudzające kreatywne myślenie, oparte na podejściu Art-Based Research – dr hab., prof. UJD Jakub Jakubowski
3. 16.05.2025, godz. 9.00 -14.00, Twórczość w edukacji/Edukacja twórcza – dr hab., prof. Marzena Bogus-Spyra
4. 19.05.2025, godz. 9.00 – 14.00, Gry dydaktyczne – grywalizacja jako sposób na zwiększenie zaangażowania studentów i odświeżenie metod nauczania; stacje dydaktyczne jako metoda wspierania autonomii oraz aktywizowania studentów; Escape Room w dydaktyce akademickiej – nauka zamknięta w pokoju zagadek – mgr Sylwia Stachurska-Ćwiek
5. 23.05.2025, godz. 15.00 – 20.00, „Praca wspólna – niekoniecznie spójna”. Eksperyment z ekspresją twórczą – dr hab., prof. UJD Jakub Jakubowski
6. 30.05.2025, godz. 15.00 – 20.00, „3D – Oszukiwanie Oka” – cykl ćwiczeń rysunkowych eksplorujących iluzję przestrzeni oraz psychologię percepcji – dr Artur Wawrzkiewicz
7. 2.06.2025, godz. 9.00 – 14.00, Gry dydaktyczne – grywalizacja jako sposób na zwiększenie zaangażowania studentów i odświeżenie metod nauczania; stacje dydaktyczne jako metoda wspierania autonomii oraz aktywizowania studentów; Escape Room w dydaktyce akademickiej – nauka zamknięta w pokoju zagadek – mgr Sylwia Stachurska-Ćwiek
Obszar II - Kompetencje z zakresu technologii cyfrowych
1. 28.04.2025, 14.00 – 19.00, Jak uczyć o AI, nie będąc programistą – narzędzia, platformy i metody dla każdego nauczyciela. Jakie cyfrowe umiejętności warto dziś mieć jako nauczyciel akademicki? – mgr Jolanta Podolszańska
2. 29.04.2025, godz. 9.00 – 14.00, Praktyczne wykorzystanie narzędzi AI w procesie dydaktycznym – dr Zbigniew Łęski
3. 09.05.2025, godz. 15.00 – 20.00, Generatywna AI w edukacji specjalnej – wyrównywanie szans i indywidualizacja procesu nauczania – mgr Jolanta Podolszańska
4. 09.05.2025, godz. 9.00 – 14.00, „LaTeX i Overleaf w dydaktyce akademickiej – profesjonalne tworzenie materiałów w erze cyfrowej i sztucznej inteligencji” – dr Rafał Miedziński
5. 20.05.2025, godz. 14.30 – 19.30, Rozwój kompetencji cyfrowych w erze sztucznej inteligencji – dr Zbigniew Łęski
6. 27.05.2025, godz. 14.30 – 19.30, Praktyczne wykorzystanie narzędzi AI w procesie dydaktycznym – dr Zbigniew Łęski
7. 13.06.2025, godz. 10.00 – 15.00, Wymiany wirtualne – dr Małgorzata Kurek, prof. UJD
Obszar III – kompetencje związane z zieloną transformacją
1. 26.05.2025, godz. 9.00 – 14.00, Tworzenie programów studiów z elementami zielonej gospodarki – dr Jakub Adamczyk
2. 04.06.2025, godz. 9.00 – 14.00, Rośliny obce czy rodzime – czyli jak chronić bioróżnorodność za płotem – dr Barbara Majchrzak
3. 06.06.2025, godz. godz. 9.00 – 14.00, Rośliny obce czy rodzime – czyli jak chronić bioróżnorodność za płotem – dr Barbara Majchrzak
4. 09.06.2025, godz. 9.00 – 14.00, Tworzenie programów studiów z elementami zielonej gospodarki – dr Jakub Adamczyk
5. 13.06.2025, godz. 15.00 - 20.00, Bezpieczeństwo żywności, dodatki do żywności, opakowania żywności – dr Przemysław Siemion, prof. UJD
6. 16.06.2025, godz. 9.00 – 14.00, Edukacja ekologiczna – jak skutecznie promować zmiany zachowań – dr Jakub Adamczyk
7. 16.06.2025, godz. 9.00 – 14.00, Bezpieczeństwo żywności, dodatki do żywności, opakowania żywności – dr Przemysław Siemion, prof. UJD
Rozpoczęcie wsparcia uczestników i uczestniczek projektu ULWiD spośród kadry dydaktycznej - organizacja superwizji grupowych w semestrze letnim 2024/2025
2. Grupa 03.04.2025 r. (godz. 15:15-18:15, sala W322, budynek UJD ul. Waszyngtona 4/8)
3. Grupa 17.04.2025 r. (godz. 10:00-13:00, sala W322, budynek UJD ul. Waszyngtona 4/8)
4. Grupa 25.04.2025 r. (godz. 10:00-13:00, sala W322, budynek UJD ul. Waszyngtona 4/8)
2. Grupa 04.06.2025 r. (godz. 15:15-18:15, sala ?)
3. Grupa 12.06.2025 r. (godz. 15:15-18:15, sala ?)
4. Grupa 16.06.2025 r. (godz. 14:00-17:00, sala ?)
Krajowe i zagraniczna wizyty studyjne kadry dydaktycznej uczestników i uczestniczek projektu
- University of Groningen (Holandia) - 7-11.04.2025 - dla 2 grup po 10 osób
- Uniwersytet Gdański - 19-21.03.2025 - dla 2 grup po 10 osób
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie - 23-25.06.2025 - dla 1 grupy 10-osobowej
- Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II - 25-27.03.2025 - dla 1 grupy 10-osobowej.
Rozpoczęcie wsparcia uczestników i uczestniczek projektu ULWiD spośród doktorantów i doktorantek Szkoły Doktorskiej UJD
Rozpoczęcie wsparcia uczestników i uczestniczek projektu ULWiD spośród kadry dydaktycznej - organizacja superwizji grupowych w semestrze zimowym 2024/2025
2. Grupa 25.10.2024 r. (godz. 15:15-18:15, sala AB-2021, budynek UJD, al. AK 13/15)
3. Grupa 28.10.2024 r. (godz. 15:15-18:15, sala W322, budynek UJD, ul. Waszyngtona 4/8)
4. Grupa 04.11.2024 r. (godz. 10:00-13:00, sala W227, budynek UJD, ul. Waszyngtona 4/8)
2. Grupa 10.01.2025 r. (godz. 15:15-18:15, sala W42, budynek UJD, ul. Waszyngtona 4/8)
3. Grupa 13.01.2025 r. (godz. 10:00-13:00, sala AB-2021, budynek UJD, al. AK 13/15)
4. Grupa 17.01.2025 r. (godz. 10:00-13:00, sala AB-1021, budynek UJD, al. AK 13/15)
Koniec rekrutacji do projektu
Zakończyła się rekrutacja do Projektu „Uniwersyteckie Laboratoria
Wiedzy i Doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry
realizującej dydaktykę w UJD” realizowanego z Programu „Fundusze
Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027”. Do Projektu
zakwalifikowało się 60 osób spośród kadry prowadzącej dydaktykę ze
wszystkich wydziałów UJD, oraz 10 doktorantek i doktorantów Szkoły
Doktorskiej UJD. Warto podkreślić, że o udział w projekcie aplikowało 74
nauczycieli i nauczycielek akademickich. Realizacja Projektu
przewidziana jest na lata 2024–2026. Obejmować będzie: budowanie
wewnętrznej sieci współpracy kadry dydaktycznej UJD, superwizji
akademickich i peer tutoringu, organizację wizyt studyjnych i
laboratoriów akademickich podnoszących kompetencje dydaktyczne, cyfrowe i
z zakresu zielonej transformacji, a także katalizator potencjału
doktorantów pozwalający m.in. na udział w cross-age tutoringu.
Obligatoryjnym elementem uczestnictwa w projekcie będzie udział w
wizycie studyjnej oraz w stażu na renomowanych uczelniach krajowych i
zagranicznych posiadających międzynarodowe akredytacje i wysokie pozycje
w rankingach, realizujące innowacyjną dydaktykę oraz stosujące
rozwiązania cyfrowe, które w dzisiejszych czasach pełnią ważną rolę w
edukacji.
Wysoka jakość kształcenia zależy w ogromnej mierze od
przygotowania merytorycznego i dydaktycznego kadry zaangażowanej w
proces kształcenia, w tym doktorantów jako przyszłych dydaktyków. Kadra
dydaktyczna powinna posiadać najnowszą wiedzę i praktyczne
umiejętności, jak również odpowiednie kwalifikacje, które przekładają
się na jakość kształcenia studentów. Podejmowane działania pozwolą nie
tylko zwiększyć efektywność procesu uczenia i nauczania, ale także
podnieść jego atrakcyjność i budować w efekcie pozytywne doświadczenie
studentów. Priorytetem jest doskonalenie umiejętności przekazywania
wiedzy i prowadzenia zajęć, tak aby zapewnić skuteczne i efektywne
nauczanie. Projekt pozwoli wdrożyć kompleksowy system wsparcia i rozwoju
kompetencji kadry dydaktycznej dla uzyskania trwałych rezultatów i
holistycznego wsparcia nauczycieli z uwzględnieniem ich indywidualnych
potrzeb, doświadczenia dydaktycznego oraz specyfiki zajęć.
Dziękujemy wszystkim, którzy głosili się do uczestnictwa w Projekcie.
Działania
projektowe prowadzi zespół w składzie: dr Adrianna Sarnat-Ciastko
(kierowniczka projektu) oraz dr Anna Irasiak i dr Katarzyna Zalas
(zastępczynie kierowniczki).
opr. mgr Andrzej Zembik
Czas na rekrutację do projektu FERS "Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń"
Od 10 do 17 czerwca br. za pośrednictwem osobistego zapisu na platformę enauka (https://enauka.ujd.edu.pl/course/view.php?id=3436) odbywać się będzie rekrutacja do projektu FERS „Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD” (FERS.01.05-IP.08-0129/23-00). Projekt skierowany jest do 60 osób spośród kadry prowadzącej dydaktykę na UJD oraz 10 doktorantek i doktorantów Szkoły Doktorskiej UJD.
Dla osób zainteresowanych rekrutacją w projekcie 7 czerwca 2024 r. (w piątek) za pośrednictwem ww. wskazanej platformy o godzinie 14:00, odbędzie się spotkanie informacyjne prowadzone przez kierownik projektu. Spotkanie będzie nagrywane, dla osób, które w tym dniu nie będą mogły wziąć w nim udział.
Harmonogram rekrutacja do projektu FERS "Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD”:
- 03.06.2024 r. – ogłoszenie rekrutacji do projektu za pośrednictwem strony internetowej i portali społecznościowych UJD oraz wiadomości mailowych
- 07.06.2024 r. godz. 14:00 – informacyjne spotkanie zdalne (Q&A) w sprawie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie "Uniwersyteckie laboratoria...". Spotkanie realizowane na platformie enauka poprzez BBB.
- 10.06.2024 – 17.06.2024 r. – rekrutacja
- do 24.06.2024 r. – ogłoszenie wyników rekrutacji
- do 01.07.2024 r. – dostarczenie przez zakwalifikowane osoby kompletu wymaganych dokumentów
Zaproszenie na Dzień Dydaktyki na UJD
22 marca 2024 r. w Aula Magna (A-22) na Wydziale Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych odbędzie się Dzień Dydaktyki na UJD. Wydarzenie to będzie miało charakter informacyjno-promujący nowy projekt NCBiR "Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD". Działania projektowe, które przewidziane są na przyszły rok akademicki, skierowane są do 60 nauczycieli akademickich i 10 doktorantów z naszej Szkoły Doktorskiej.
Serdecznie zapraszamy!
Plakat wydarzenia.Rusza nowy projekt na UJD wykorzystujący potencjał tutoringu
- kierownik projektu – dr Adrianna Sarnat-Ciastko,
- zastępca kierownika projektu ds. organizacji wizyt studyjnych i staży – dr Anna Irasiak,
- zastępca kierownika projektu ds. organizacji Laboratoriów akademickich i monitoringu – dr Katarzyna Zalas,
- specjalista ds. rozliczeń – mgr Jolanta Krotla.
